Uleiul de măsline este o grăsime mononesaturată care este mai bogată în compuși bioactivi decât alte uleiuri vegetale. Deși se știe că este un ulei sănătos integral, menținerea gamei largi de calități nutriționale în timpul proceselor de gătit este adesea pusă la îndoială.

Si totusi, de la fierbere și gătit sote la prăjire, înlocuirea untului și a uleiurilor de semințe cu ulei de măsline extravirgin nu este doar cea mai sănătoasă opțiune, dar și alimentele tale vor avea un gust mai bun.

Beneficii ale gătitului cu ulei de măsline extravirgin

Un sondaj recent publicat în Journal of Medicinal Food, intitulat „ Food Fried in Extra-Virgin Olive Oil îmbunătățește răspunsul la insulină postprandial la femeile obeze, rezistente la insulină ” a concluzionat că o dată pe săptămână și cu condiția să nu existe patologii hepatice sau pancreatice, gătitul în ulei de măsline extravirgin nu numai că nu trebuie demonizat, ci are chiar avantaje asupra stimulului metabolic și hepatic. Acest aspect este atribuit capacității uleiului de măsline extravirgin de a efectua o acțiune coleretică și colagogă:

  • coleretica, deoarece activează hepatocitul (celula hepatică) și toate funcțiile sale, inclusiv cea de producere a bilei, dar și cea de detoxifiere (și, prin urmare, eliminarea toxinelor liposolubile),
  • colagoga, deoarece stimulează trecerea bilei, esențială pentru digestia grăsimilor din vezica biliară în duoden.

În plus față de stimulii metabolici și hepatici menționați mai sus, gătitul în ulei de măsline duce, de asemenea, la o reducere a încărcăturii glicemice: s-a văzut că în timpul prăjirii alimentelor, cum ar fi cartofii, se formează amidonuri rezistente neabsorbabile, care sunt doar parțial digerabile de enzimele digestive (alfa-amilaza).

Trebuie retinut, insa, ca toate beneficiile gătitului cu ulei de măsline extravirgin sunt valabile numai dacă sunt respectate cele cateva reguli:

  • Utilizarea unui ulei de calitate, adica ulei de masline extravirgin provenit din presarea mecanica a fructelor
  • Temperatura uleiului sa nu depaseasca 210 ° C, la care acesta ajunge la „punctul de fum“ al uleiului virgin de măsline, deoarece peste acest punct descompunerea glicerolului generează acroleină, care este o substanță toxică
  • În timpul prăjirii, trebuie menținută o temperatură constantă pentru a evita înmuierea alimentului de către ulei prin formarea unei bariere lipidice care, pe de o parte, împiedică pătrunderea grăsimilor și, pe de altă parte, păstrează nutrienții alimentelor.
  • Uleiul folosit trebuie aruncat și niciodată folosit pentru a doua prăjire.

Iata cum putem folosi ulei de masline extravirgin la gatit

Utilizarea uleiului crud

Uleiul de măsline extravirgin este ideal pentru dressing, datorită abilității sale de a sări peste gustul ingredientelor: toate caracteristicile sale organoleptice, de la miros la gust până la senzațiile percepute în momentul degustării, sporesc savoarea alimentelor cu care intră în contact.

Moleculele de ulei, întâlnindu-le pe cele ale altor alimente, declanșează reacții plăcute și surprinzătoare, așa că este distractiv să experimentați întotdeauna noi combinații între ulei și alimente, cu previziunea de a folosi întotdeauna cantitatea potrivită!

În funcție de rețetă, va fi de preferat să alegeți un ulei de măsline extravirgin delicat, care lasă rolul principal aromelor felului de mâncare, sau unul cu note aromate mai intense, fructate sau chiar picante, capabile să dea caracter unei rețete.

Pentru gatit rapid

Datorită punctului său ridicat de fum, uleiul de măsline este alegerea ideală pentru toate tipurile de gătit.

La gătit rapid, uleiul de măsline suporta bine temperaturile, fără a copleși gustul și aromele altor alimente. Alegeți doar uleiuri cu note olfactive și gustative ușoare sau medii.

Pentru gătit îndelungat

Gătitul prelungit este cel mai insidios, nu mai puțin decât temutul prăjit: fiecare tratament termic este inevitabil drastic și provoacă degradarea alimentelor.

Din nou, uleiul de măsline de bună calitate trece testul de gătit cu brio, comportându-se așa cum ar trebui să se comporte grăsimea bună. Meritul este al conținutului său de acizi grași mononesaturați, care se degradează mai lent, combinat cu substanțele antioxidante prețioase in care este bogat.

Prin urmare, uleiul de măsline este ideal pentru a pregăti ragu gustoase, sosuri apetisante, supe bogate, importante feluri de mâncare din carne și feluri de mâncare delicioase din legume înăbușite.

Pentru prăjire

Datorită punctului de fum ridicat, uleiul de măsline rezistă chiar și la cele mai înalte temperaturi, garantând rezultatul perfect al fiecărei rețete. Având în vedere că prăjirea internă nu depășește niciodată 160 – 180 ° C, marja de siguranță este cu adevărat ridicată.

Deci uleiul de măsline este, de asemenea, alegerea potrivită pentru a prepara cartofi prăjiți perfecti, legume delicate în aluat, inele parfumate de pește.

Pentru coacere

Uleiul de măsline este, de asemenea, foarte recomandat pentru gătitul în cuptor: pe lângă faptul că rezistă perfect la temperaturi ridicate, îmbogățește fiecare fel de mâncare cu aroma sa. Puneți-l la încercare pentru a pregăti pește la cuptor, fripturi delicioase, legume gustoase și cartofi crocanți.

Pentru a pregăti deserturi

Ați încercat vreodată să pregătiți un desert înlocuind untul cu ulei de măsline ? Este o soluție excelentă pentru a obține un rezultat care este nu numai mai ușor, ci și incredibil de moale, parfumat și mai digerabil. Încercați, ținând cont de faptul că 100 g de unt sunt egale cu aproximativ 80 g de ulei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here