Vorbesc expertii

Beneficiile acestui produs ne amintesc că comoara țărilor mediteraneene se află în dieta zilnică. Dar este adevărat că ar trebui luat înainte de micul dejun?

Nu este o premieră care spune că dieta mediteraneană, a cărei „perspectivă” se bazează pe consumul de legume, fructe, cereale, leguminoase, pește și, desigur, ulei de măsline extravirgin, a contribuit la creșterea de speranța a vieții sud-europene. Italienii și spaniolii, de exemplu, consumă în jur de 13 litri de ulei de măsline de persoană pe an. Și, deși această dietă pare să joace un rol important în sănătate, este utilizarea uleiului de masline extravirgin, în special, principalul ingredient care contribuie la longevitatea și bunăstarea anumitor populații.

„Dovezile științifice ale beneficiilor uleiului de măsline sunt din ce în ce mai palpabile” 

Nuria Rosique , dietetician-nutriționist

„Am auzit despre beneficiile uleiului de măsline, consumat pe stomacul gol; astăzi studiile îl confirmă”

Dar efectele sale depind de momentul consumului? Ne-am consultat cu mai mulți specialiști pentru a afla dacă, într-adevăr, „vechea legendă” că luarea pe stomacul gol este mai benefică este reală sau nu.

După cum explică José Ramón Llorente, medic naturist și președinte al Societății spaniole de nutriție ortomoleculară și Cofenat, din Valencia: „În cultura populară am auzit cu toții despre beneficiile uleiului de măsline, consumat în special pe stomacul gol, astăzi putem însoți acest lucru opțiune cu rezultatele studiilor care o confirmă „. Acest specialist subliniază că virtuțile sale sunt:

Este antiinflamator și te ajută să slăbești

„ Pentru sistemul digestiv și ficat, consumul acestuia pe stomacul gol reduce aciditatea gastrică, deoarece formează o protectie pe peretele gastric, favorizează tranzitul intestinal, îmbunătățește absorbția nutrienților, în special calciu, magneziu, zinc și vitamine din grupa B , optimizează activitatea ficatului, a vezicii biliare și a pancreasului. La nivel cardiovascular, reduce colesterolul „rău” și îl mărește pe cel „bun”, pe lângă reducerea grăsimii abdominale și încărcarea sa de polifenoli îl face un puternic antioxidant ” 

Expertul adaugă că ” facilitează scăderea în greutate, datorită unei substanțe numite oleiletanolamidă, sintetizată în intestin din acid oleic și care are un efect de săturare cunoscut. Fără a uita o acțiune antiinflamatoare recunoscută, datorită unui compus organic numit oleocantal, cu rezultate foarte reușite în tumorile tractului digestiv. „

Uleiul de măsline administrat pe stomacul gol „trebuie să fie de înaltă calitate, extra virgin și la prima presare la rece, cu cat este de mai mare calitatea, cu atât este mai bogat în polifenoli și substanțe nutritive. Consumul său nu este limitat de vârstă sau de orice stare fiziologică; să fie prezent în dieta noastră în mod regulat „, adaugă el.

Pentru cercetătorul Rosique, este important să rețineți că dovezile științifice privind uleiul de măsline se extind și la aportul său pe tot parcursul zilei. El explică faptul că „printre principalele beneficii dovedite este efectul acesteia asupra sănătății cardiovasculare, datorită capacității sale de a reduce colesterolul total sau crește HDL colesterol (asa-numitul colesterol bun). De asemenea, ajută la reglarea tensiunii arteriale, imbunatateste controlul glucozei. Și scade riscul de diabet. Dar este foarte important ca consumul său să fie obișnuit. Recomandările dietei mediteraneene indică, pentru adulți, să ia cel puțin patru linguri pe zi „.

Sunt descoperite noi beneficii

Studii recente indică, de asemenea, că „aceste doze sunt asociate cu un risc mai mic de a suferi de cancer de sân, Alzheimer și fracturi. Deși este alcătuit din aproape 100% grăsimi, nu este el însuși asociat cu creșterea în greutate. Dimpotrivă, menținerea acesteia pe termen lung „, spune specialistul.

Julieta de la Morena , farmacist și dietetician nutriționist , este de aceeași părere : „Uleiul de masline extravirgin are efecte benefice asupra sănătății cardiovasculare. În 1954 Keys și mai târziu Anderson și Grande au publicat avantajele acestor grăsimi în detrimentul altora ce apoi au fost consumate, cum ar fi uleiul de floarea-soarelui și oamenii au început să vorbească despre dieta mediteraneană. Are un conținut ridicat de acizi grași mononesaturați (AGMI), dintre care cel mai important este oleic. În plus, tocoferolii pe care îi conține, dintre care vitamina E este cel mai activ din punct de vedere biologic, au o mare putere antioxidantă „.

ULEIUL DE MASLINE EXTRAVIRGIN oferă beneficii indiferent de momentul în care este consumat, atâta timp cât este crud

De la Morena insistă asupra faptului că „ Uleiul de masline extravirgin este, de asemenea, singurul care este utilizat pentru conservarea altor alimente, în principal din cauza compușilor fenolici, mai degrabă decât a vitaminei E, deoarece există alte uleiuri de semințe cu o concentrație mai mare a acestora și „ Cu toate acestea, acestea nu sunt potrivite. În funcție de varietatea lor, de gradul de maturitate al măslinului, de condițiile climatice și ale solului, vor avea mai mult sau mai puțin polifenoli, iar cele care au cel mai mult sunt uleiul de măsline virgin și cel extravirgin.

Una dintre vestile bune este că nu contează când este consumat. De fapt, deși există date cu privire la efectele sale asupra stomacului gol, „există o lipsă de studii științifice care să fi evaluat în mod specific această problemă, deci nu este posibil, în acest moment, să se facă recomandări generale în acest sens. Uleiul de măsline, în principal în versiunea sa extra virgină, oferă beneficii indiferent de momentul în care este consumat ”, documentează Nuria Rosique.

Nutriționistul De la Morena coroborează cu această afirmație: „Uleiul de masline extravirgin și-a demonstrat proprietățile nutritive pe stomacul gol sau pe o pâine prăjită pentru micul dejun atâta timp cât este crud. Da, pe de altă parte, se știe că poate ajuta la ameliorarea constipației, deoarece poate avea un ușor efect laxativ pe stomacul gol . 

Prin urmare, ceea ce este important sunt calitățile care disting diferitele tipuri de ulei de măsline, la care experții răspund: „ Uleiul de măsline din orice soi oferă mai multe beneficii pentru sănătate, dat fiind profilul lipidic bogat în acizi grași mononesaturați. lipidele totale, deși cantitatea depinde de factori precum varietatea măslinului, maturarea acestuia și condițiile meteorologice. Totuși, s-a demonstrat că în special uleiul de măsline extravirgin, este soiul care oferă cele mai mari beneficii pentru sănătate. De ce? Din cauza unei mici fracțiuni din compoziția sa de compuși numiți polifenoli (antioxidanți) „, îti amintește Rosique.

După cum indică și numele, „ele ne protejează celulele de oxidare. Prin urmare, recomandările privind consumul lor se concentrează asupra soiului extravirgin și utilizarea acestuia este promovată de preferință crudă sau cu o expunere minimă la procesele de gătit pentru a evita compromiterea acestor compuși Antioxidanți atât de benefici pentru sănătate.

În plus, indicația sa nu face obiectul „zilei de naștere”. „Uleiul de măsline extravirgin este un aliment extrem de sănătos și recomandat pentru a acoperi o parte din nevoile nutriționale ale grăsimilor în toate etapele vieții: de la introducere până la hrănirea complementară la bebeluș, până la copilăria și adolescența lor, și în perioada adultă și bătrânețe. În plus, gustul său ridicat și contribuția gastronomică la feluri de mâncare îl fac o resursă culinară care crește valoarea dietei noastre, favorizează consumul de legume contribuind la o dietă sănătoasă la toate vârstele ”, adaugă Rosique.

Cum să profitam de el

Pentru a profita la maximum, subliniază expertul, este necesar să știm că „în special extra virginul este ideal pentru a-l consuma sub formă de dressing pentru legume crude sau fierte, precum și în preparate la fel de sănătoase ca tomate și ceapa tradițională, sosuri sau cu pâine pentru micul dejun. De fapt, în cazul sosurilor cu legume, ajută la absorbția vitaminelor liposolubile (vitamine care au nevoie de un mediu gras ca să fie absorbite)“.

Consumul său ” este recomandat în principal crud, având în vedere conținutul său ridicat de vitamine și compuși antioxidanți. Cu toate acestea, este recomandat și în orice preparat culinar, cum ar fi sote sau prăjeli. Deși uleiul de măsline extravirgin se caracterizează printr-un punct de fum redus  (temperatura la care uleiul începe să fumeze și peste care uleiul arde). Compușii săi antioxidanți îl fac să reziste la mai multe cicluri de prăjire decât alte uleiuri. Prin urmare, atunci când este utilizat corect, este recomandat pentru toate preparatele culinare „.

Având în vedere numeroasele sale beneficii sănătoase și cerințele nutriționale ale grăsimilor de care organismul nostru are nevoie zilnic, nu este de dorit ca consumul său să fie complet eliminat din dieta obișnuită la persoanele care sunt supraponderale sau obeze. „ Este o grăsime sănătoasă care contribuie semnificativ la o dietă variată și echilibrată și, în plus, plăcută și apetisantă la gust”, adaugă el .

Din acest motiv, după cum clarifică Julieta de la Morena, „în cazul urmării unei diete de slăbit se recomandă să nu depășească două linguri. Trebuie să se țină seama de faptul că, deși este o grăsime sănătoasă „, este totuși o grăsime cu un conținut caloric de 9kcal/g „ .

Diferențe față de alte uleiuri

De exemplu, „uleiul de nucă de cocos are un conținut ridicat de acizi grași cu lanț mediu, principalul este acidul lauric. Această grăsime este destul de rezistentă la procesele oxidative, de unde este folosită pentru producerea de biscuiți și chipsuri. Uleiul de palmier este utilizat în principal la prepararea margarinelor vegetale solide la temperatura camerei, tipul de grăsime este saturat și rezistă la fel de bine la oxidare, motiv pentru care se folosește foarte mult în industria alimentară, deoarece nu se râncește ușor și menține caracteristicile organoleptice ale produsului. Are o durabilitate și o aromă mai mari. Ambele grăsimi sunt saturate în majoritatea lor, motiv pentru care nu sunt recomandate, deși în ultima vreme devin la modă „.

Și tipurile de ulei de măsline?

Potrivit unui producător de ulei de măsline extravirgin 100% picual (soiul cel mai cultivat în Spania și care este cel cu cea mai mare stabilitate oxidativă, adică poate rezista mai bine la temperaturi ridicate și poate dura mai mult timp), există o mare varietate de „aur lichid” pe piață. Printre ele:

  • Ulei de măsline virgin. Se obține numai prin metode de presare mecanică la rece și se realizează cu prima presare a măslinelor, nu se aplică niciun tip de căldură pentru a crește producția.
  • Ulei de măsline extravirgin. Considerat de cea mai înaltă calitate și cea mai bună aromă, deoarece gradul său de aciditate sau concentrația de acid oleic este apropiata sau chiar mai mica de 1%. Una dintre caracteristicile sale cele mai importante este culoarea verde intensă.
  • Ulei de lampant. Aciditatea sa este mai mare de 3,3 grade și în trecut a fost folosit ca si combustibil pentru lămpile cu ulei, de unde și numele său. Nu este potrivit pentru consum, trebuie rafinat pentru a fi astfel.
  • Ulei de măsline. Nu mai este considerat „virgin”. Este de o calitate mai scăzută, deoarece provine dintr-un amestec de uleiuri rafinate și uleiuri virgine. Chiar și așa, este potrivit pentru consum și trebuie să aibă un nivel de aciditate de cel mult 1%.
  • Ulei de tescovină de măsline. Este de calitate mai scăzută, potrivit pentru consum. Nu poate fi considerat de măsline, deoarece este rezultatul amestecului de ulei rafinat de tescovină cu ulei de măsline virgin. Trebuie să aibă un grad de aciditate care să nu depășească 1%.

Prin urmare, a mai rămas o singură concluzie: „Puneți ulei de măsline extravirgin pe masa în fiecare zi a vieții voastre ”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here